23 maart 2014

iFi Audio Nano iCan, iDSD en iPurifier review

Auteur: Max Delissen

Toen ik de iFi Audio Micro serie beluisterde voor een eerdere recensie kon ik mijn enthousiasme niet verbergen. Deze kleine maar zeer mooi gebouwde kastjes bleken een geluidskwaliteit te hebben die ver boven hun prijsklasse uitstijgt. Zowel de digitale als analoge ‘oplossingen’ die dit Britse merk biedt zijn in een aantal gevallen zelfs sensationeel te noemen. Daarom begon ik met verwachtingsvolle nieuwsgierigheid aan deze recensie, waarin de gloednieuwe Nano serie centraal staat. Zoals de naam al doet vermoeden zijn deze apparaatjes een maatje kleiner dan die in de Micro-serie. In formaat dan, maar zou dat ook gelden voor hun prestaties?
Deze nieuwe serie bestaat vooralsnog uit twee apparaatjes, en er zijn ook twee nieuwe accessoires op de markt verschenen die ik in deze recensie meeneem. Allereerst omdat ze er op een logische manier bij passen, anderzijds omdat ik inmiddels zo enthousiast over dit merk ben dat ik niets onbesproken wil laten. Ik zal ze ieder apart bespreken, en waar mogelijk ook aangeven wat ze doen in combinatie met elkaar.

iFi Audio Nano iCan, iDSD en iPurifer
Conclusie:

Ik was over de Micro serie van iFi al zeer enthousiast, en dat blijf ik. Wat ze met de kleinere en goedkopere Nano serie flikken is, zeker in het geval van de iDSD, bijna een mirakel. Als iFi de technologie uit deze piepkleine DSD usb-dac in een groter apparaat zou inbouwen, waar een ruimere keuze aan digitale ingangen op zou zitten, en ze zouden daar voor een fatsoenlijke prijs dezelfde geluidskwaliteit mee realiseren, dan kreeg de concurrentie het echt zwaar. Wie uitsluitend behoefte heeft aan een usb-dac en een beperkt budget ter beschikking heeft (laten we zeggen: onder de 600 euro), hoeft niet meer te zoeken. De iFi Nano iCan is ook een snoepje, hoewel ik daarbij de kleine kanttekening moet plaatsen dat hij voor onderweg weliswaar een superieure geluidskwaliteit geeft, maar dat je daarvoor wel met een BBB (Behoorlijk Bolle Binnenzak) rondloopt. Als je thuis ook regelmatig een hoofdtelefoonversterker nodig hebt denk ik dat je beter voor de iCan uit de Micro serie kunt kiezen. De iPurifier, tsja, moet ik daar nog iets over zeggen? Het is dat ik al een galvanisch gescheiden USB ingang op mijn DAC héb, anders zou De Sint dit jaar echt extreem vroeg mogen rijden… Ik overweeg sowieso de aanschaf van een iDSD. Niet omdat ik hem nodig heb, maar omdat ik hem wil. Dat zegt genoeg…

download de iBook of pdf versie van dit artikel


iFi Audio Nano review in Englsih
Like to read this article in English? No problem, we have translated the full review. Simply click on the picture or use the link below.